Główne szkoły psychoterapii



Psychoanalizę można zdefiniować jako metodę leczenia zaburzeń psychicznych. Twórca psychoanalizy, Freud podał trzy definicje psychoanalizy. Do podstawowych terminów psychoanalizy należą:
„Nieświadomy” jest pojęciem częściej używanym niż termin „podświadomy”. Termin ten oznacza czynność, której motywy i przyczyny nie są znane. Dotyczy wszystkich zjawisk psychicznych, które nie mogą być uświadomione za pomocą zwykłych metod. Możemy je sobie uświadomić i przypomnieć drogą swobodnych skojarzeń, za pomocą badania omyłek, fantazji, snów.
„przeniesienie” odnosi się do przesunięcia przeżycia z osoby dawnej na obecną. Przeniesienie występuje wówczas, gdy ktoś „myli teraźniejszość z przeszłością”.
PSYCHOANALIZA
„Regresja” przez ten termin rozumiemy cofanie się emocjami do wcześniejszych faz rozwoju z dzieciństwa. Regresja występuje w psychoanalizie zawsze i jest warunkiem dalszego rozwoju osobowości.
„Opór” ujmowany jest jako obrona. Oznacza ogólną tendencję ludzi do nie zauważania lub zapominania przykrych myśli, wspomnień, przeżyć.
„Wgląd” można określić jako poznanie ukrytych motywów, przyczyn, mechanizmów kryjących się pod objawami, emocjami, impulsami, związkami z ludźmi, które dotąd nie były nieznane.
Pojęcie „ego” odnosi się do zespołu funkcji psychicznych stanowiących o odrębności, indywidualności danej osoby. Jest to zespół cech, które odróżniają jednostkę od innych ludzi.
Pojęcie „id” oznacza sferę potrzeb, popędów, impulsów, pragnień.
Pojęcie „superego” odnosi się do tej części osobowości, która jest wynikiem introjekcji zakazów pochodzących od rodziców i wychowawców, a przyjętych przez dziecko jako własne.
Termin „osobowość” w psychoanalizie oznacza relacje między id, ego i superego.
PODEJŚCIE BEHAWIORALNO-POZNAWCZE
W latach 50 XX wieku w Ameryce rozwinęła się psychoterapia behawioralna, zaś w latach 60. Wyłonił się z niej nurt terapii poznawczej. Podstawowe zasady behawioryzmu, czyli nauki o zachowaniu, sformułował w 1913r. Watson.
Eksperymentalne prace nad uczeniem się zwierząt przeprowadzone przez Watsona i Skinnera przyczyniły się do wyjaśnienia mechanizmów powstawania zaburzeń u człowieka.
Najbardziej znaczącym badaczem i propagatorem podejścia behawioralnego w psychopatologii, choć sam praktycznie nie zajmował się psychoterapią, jest Eysenck.
W ramach nurtu behawioralnego nie wypracowano dotychczas jednego spójnego i powszechnie przyjmowanego teoretycznego modelu zaburzeń i psychoterapii.
Generalnie, terapeuci o orientacji behawioralnej przyjmują, iż zaburzenie zachowania jest zespołem dezadaptacyjnych nawyków wykształconych w procesie uczenia się.
Pojęcie „nawyk” rozumiane jest bardzo szeroko; nie tylko jako reakcja motoryczna, czy zmiany fizjologiczne organizmu, ale i jako sposób myślenia, czy przeżywania danej sytuacji.
Niezależnie od szczegółowych teoretycznych koncepcji uczenia się można wyodrębnić następujące podstawowe sposoby nabywania zachowań:
1)            Warunkowanie klasyczne
2)            Warunkowanie instrumentalne, sprawcze
3)            Modelowanie
Mechanizm odruchów warunkowych powoduje wyuczenie się zachowań dezadaptacyjnych przez skojarzenie bodźca bezwarunkowego szkodliwego np. przykrych objawów wegetatywnych, będących wyrazem pobudzenia emocjonalnego- duszności, potliwość, kołatanie serca; emocji negatywnych- złość, lęk; z bodźcem obojętnym np. samochodem, windą, samolotem, obecnością innych ludzi.
Uczenie się oparte na mechanizmie warunkowania sprawczego powstaje w efekcie przypadkowego lub celowego wzmacniania określonego zachowania.
Innym mechanizmem wyuczenia się naiprzystosowawczych nawyków, częstym zwłaszcza u dzieci jest modelowanie. Możliwość obserwowania występujących u osób znaczących dla podmiotu objawów zaburzeń zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia analogicznych zachowań również u obserwującego podmiotu.
Terapia behawioralna skupia się na aktualnych nawykach (w przeciwieństwie do psychoanalizy, zajmującej się w leczeniu chronologią powstawania zaburzeń.
Polega ona na usuwaniu nieprawidłowych nawyków lub na wytwarzaniu zachowań pożądanych.
W takiej terapii mogą uczestniczyć osoby dorosłe i dzieci, wykazujące wszelkiego rodzaju zaburzenia: nerwice, psychozy, zachowania przestępcze, zaburzenia seksualne, alkoholizm, nikotynizm itd.
PODEJŚCIE POZNAWCZE
Terapia poznawcza rozwinęła się w Ameryce w latach 1960-1970. Granica między terapią behawioralną a poznawczą nie jest jednoznacznie zarysowana, co znajduje wyraz w określaniu omawianego podejścia jako poznawczo-behawioralne.
Zasadnicza równica między podejściem behawioralnym a poznawczym polega na odmiennym rozłożeniu akcentów w wyjaśnieniu mechanizmów zaburzeń i w sposobie terapeutycznego oddziaływania.
W terapii behawioralnej kładzie się nacisk na obserwowalne zachowania, których zmiana pociąga za sobą również zmiany na poziomie poznawczo-afektywnym.
W terapii poznawczej mówiąc o etiologii zaburzeń, podkreśla się znaczenie przebiegu procesów poznawczych, zaś psychoterapia ukierunkowana jest przede wszystkim na przekształcenie treści myślenia, w następstwie czego dochodzi także do modyfikacji zachowań i uczuć z nimi skojarzonych.
Obie formy terapii, tj. behawioralna i poznawcza, mają charakter dyrektywny i krótkoterminowy.
Ich celem jest rozwiązanie aktualnie zgłaszanego przez pacjenta problemu.
TERAPIA RACJONALNO-EMOTYWNA ELLISA
Terapia racjonalno-emotywna znajduje zastosowanie w leczeniu zaburzeń nerwicowych i psychoz osób dorosłych. Człowiek zaburzony, według Ellisa, nie potrafi funkcjonować społecznie, poznawczo i emocjonalnie. Źródłem tych trudności są zintemalizowane, nielogiczne, irracjonalne i nierealistyczne przekonania.
TERAPIA POZNAWCZA BECKA
O zaburzeniu można mówić wówczas, gdy specyficznie dokonywana przez jednostkę konceptualizacja zdarzeń sprawia, iż normalne reakcje adaptacyjne, wyrażające smutek, podniecenie, lęk i gniew stają się dysfunkcjonalne.
Dla każdego z tych zaburzeń można wyodrębnić odmienne schematy poznawcze tj. sposoby interpretowania rzeczywistości, wyzwalające te emocje. Schematy te obejmują ocenę sytuacji zewnętrznej, stosunek do własnej osoby oraz do przyszłości.
W depresji moją one charakter ujemny- triada depresyjna:
1.            Pacjent spostrzega siebie w kategoriach wyłącznie negatywnych
2.            U chorego dominuje tendencja do interpretowania zdarzeń życiowych w sposób negatywny
3.            W kategoriach negatywnych spostrzegana jest przyszłość.
Zmiany te osiąga się przez analizę założeń, twierdzeń i wyznawanych przez pacjenta norm zachowań. W tym celu stosuje się zarówno technikę dyskusji (tzw. Sokratesa), w której pacjent za pomocą zadawanych przez terapeutę pytań odkrywa błędy w swoim rozumowaniu, jak i wolne skojarzenia (do identyfikacji tzw. Myśli automatycznych, wyzwalających określone emocje i zachowania).
PODEJŚCIE HUMANISTYCZNO-EGZYSTENCJALNE
Nazywa się ją także przełomem w psychologicznym myśleniu o człowieku. Nurt ten rozwinął się w latach 40. XX wieku w opozycji do psychoanalizy i behawioryzmu.
NURT HUMANISTYCZNO-EGZYSTENCJALNY
W nurcie humanistyczno-egzystencjalnym zaburzenia traktowane są w kategoriach deficytów rozwoju osobowości, powstałych na skutek niezaspokojenia ważnych psychologicznych potrzeb jednostki- miłości, akceptacji, autonomii, realizacji znaczących indywidualnie wartości.
Celem psychoterapii w nurcie humanistyczno-egzystencjalnym jest stworzenie warunków do przeżycia korektywnych doświadczeń emocjonalnych oraz pobudzenie do refleksji nad ważnymi wartościami i wyborami życiowymi (wątek pierwszoplanowy w podejściu egzystencjonalnym).
Terapia ukierunkowana jest na teraźniejszość i przyszłość- nie rozważa się w niej przeszłych doświadczeń ani historii życia pacjenta.
Odbywa się z poszanowaniem autonomii pacjenta, czego wyrazem są niedyrektywne zachowania terapeuty, a także, w przypadku niektórych koncepcji (Rogersa i Perlsa), zamiana pojęcia „pacjent” na „klient”, co ma podkreślać równorzędne relacje między terapeutą a osobą zgłaszającą się po pomoc.
W toku sesji terapeutycznych klient sam decyduje o problemach, które porusza, poziomie intensywności pracy w czasie jej trwania.
PSYCHOTERAPIA SKONCENTROWANA NA KLIENCIE
Proces psychoterapii ukierunkowany jest na reintegrację osobowości, tj. na wytworzenie spójności „ja” z doświadczeniem.
Metodą osiągania w psychoterapii tego rodzaju zmian jest komunikowanie klientowi przez terapeutę bezwarunkowej akceptacji, przez empatyczne rozumie zgłaszanych przezeń problemów.
Terapeuta nie poucza klienta, nie daje mu rad, nie interpretuje jego zachowań, nie analizuje nieświadomych konfliktów i przeszłych problemów. Skupia się na teraźniejszości, zgłaszane problemy analizowane są w kategoriach „tu i teraz”
PSYCHOTERAPIA GESTALT
Z psychologii Gestalt pochodzi podstawowe założenie dotyczące funkcjonowania człowieka, które mówi, iż ludzie organizują swe doświadczenia w pewną całość, inaczej postać lub figurę.
W budowaniu reguł psychoterapeutycznych akcentowane są odpowiedzialność za dokonywane wybory oraz doświadczenia przezeń zdarzeń w czasie teraźniejszym „tu i teraz”.
Celem psychoterapii Gestalt jest stworzenie warunków do rozwoju osobowości, tj. dotarcie do autentycznego „ja” klienta.
Odbywa się to w formie terapii grupowej, lecz ma charakter indywidualnej pracy terapeuty z pojedynczym uczestnikiem grupy; pozostałe osoby milcząco obserwują pracę terapeutyczną, a po jej zakończeniu udzielają informacji zwrotnych, dzielą się własnymi doświadczeniami.